Op 23 juli stond te lezen in de Gazet van Antwerpen (groot artikel laatste blad): 'Tabakvest strijdt tegen de kassei ' Onze actie begint vruchten af te werpen!
Intussen kwamen zeer vele reacties binnen, kijk er maar eens naar!
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
14 opmerkingen:
Ja aan asfalt, NEEN aan de kassei, maar mijn mening kennen jullie al.
Luc Verhelst, Tabakvest 12, luc.verhelst@telenet.be
Groot gelijk !
Dat ze de straat maar aanleggen zoals de Meistraat (straat aan Theaterplein)... dat is ook mooi met asfalt ... en zo wordt de verbinding Tabakvest-Meistraat ook ineens in asfalt, anders is er daar een overgang asfalt-kasseien
Nu wordt er trouwens al megahard gereden in de Tabakvest , met het nodige lawaai als gevolg ... Dit zou alleen nog verergeren met kasseien!
Familie Beyers
Tabakvest 11
tombeyers@yahoo.com
Geachte,
Wij willen geen kasseien voor onze deur !
Er is al lawaai genoeg op deze wereld. Of gaan wij een tegemoetkoming krijgen om dubbel ramen te plaatsen ?
Ook is het veel te gevaarlijk, de mensen die de langdradige uitleg zijn komen geven,
wonen duidelijk niet in de stad, en hebben hier dus zeker nog nooit met de fiets gereden.
Als ik fiets is het meestal op het voetpad, zeker met kinderen erbij, die laat ik niet gebruiken als verkeersremmers.
Onze straat is tegenwoordig een racebaan, 30km per uur dat kennen de meeste mensen niet,
rekening houden met kinderen, fietsers of voetgangers dat is ook te veel gevraagd aan de autobestuurders.
Beleefdheid bestaat niet meer, in of uit mijn garage rijden wordt amper toegelaten.
Toeteren, hun middelvinger opsteken, de ingang of nog erger de straat blokeren dat doen ze graag.
Elk stukje groen wordt al snel een hondenweide, kijk maar eens naar het Theaterplein, ze lopen er al los rond.
Wandelen verboden en kinderen niet toegelaten dus. Of we nemen de drollen mee naar huis via onze schoenen.
We hebben ook op de straten de gevel en de autoplassers en de stoepdrollen, opkuisen is er niet meer bij. (controle is er toch niet)
Mensen die in de stad moeten werken moeten een groot deel van hun loon terug afstaan aan de parkeermeters !
(Openbaar vervoer is voor velen geen optie, niet iedereen kan zonder auto)
Onze glazenwasser krijgt hopen boetes. Een vakman of iemand van de thuisverzorging die langs komt het zelfde.
Ik heb de indruk dat er helemaal geen rekening wordt gehouden met kinderen, ouderen, en helemaal niet met de werkende mensen.
Dit wordt helemaal geen leefbare stad voor jonge gezinnen met kindjes, of ouderen !
Dus voor mijn deur geen kasseien en overal 30km per uur, veel controle, honden verbannen van de laatste sukjes groen !
Speciale parkeerkaarten voor de werkende mensen is ook een must !
PS : mijn huisdokter weigert nog naar de stad te komen, dus bij ziekte ben ik verplicht van naar zijn praktijk te gaan,
leuk als je koorts hebt of zo !
Groeten,
Anny Borghs
Tabakvest 53
2000 Antwerpen
Wij zijn ten zeerste tegen de plannen van het districtcollege om onze straat heraan te leggen met kasseien.
In deze toch wel residentiële straat zal dit leiden tot een hoge geluidshinder.
Wij verzoeken het college dan ook een andere oplossing te kiezen.
Familie Bruijs-Vandenberghe
Tabakvest 42 Bus 32
Wij gaan ook helemaal niet akkoord met het gebruik van kasseien in onze straat.
De mensen die de langdradige uitéénzetting zijn komen geven op ma 9/06
hebben laten horen dat ze niet in de stad wonen !
Zij weten dus helemaal niet waarover ze spreken.
Hebben zij al eens door de stad gefietst ? Best eens proberen en dan liefst met een kind achterop !
Ook eens op de Leien fietsen, en alle spleten, losse stenen, op en afritten meenemen.
En vergeet Hopland niet. Zeker doen als het druk is, op een zaterdag of zo.
Sommige mensen vinden het leuk om dicht achter je aan te rijden en dan plots te toeteren.
Of ze rijden je toch met de nodige moeite voorbij en duwen je de goot in.
Dus ja, ook ik neem het voetpad, om niet door elkaar gerammeld te worden.
En ja, ik laat zeker ook mijn kleinkinderen niet op de rijweg fietsen en dienen als verkeersremmers.
PS : Wij wonen op de Tabakvest met nu enkel parkeren, en dubbele rijbaan.
Deze wordt nu gebruikt als racebaan ! Volle gas vooruit, eind v/d straat hard remmen !
Gaat het nog niet snel genoeg wegens fietsers of zo, dan neemt men gewoon het voetpad mee.
Dus best de kindjes met de kraag vasthouden als we de deur buitenstappen.
Antwerpen wil een leefbare stad zijn voor jonge gezinnen. Daar geloven wij niet meer in.
Met de werkende mensen en de jonge gezinnen wordt helemaal geen rekening gehouden.
De ruitenwasser, de thuisverplegers en de vakmensen die hier moeten werken krijgen hopen bekeuringen.
Wij moeten hier in de stad onze boterham verdienen, en hebben door de dag regelmatig de auto nodig,
dus het openbaar vervoer is niet geschikt voor sommige werkende mensen.
Nog een opmerking : elk klein stukje groen is direkt een hondenwei, leuk voor de kinderen om te spelen !
Dat beloofd voor het theaterplein.
Prettige (en hopelijk zonnige) vakantie.
ERA Animmo
Herman Vandenbroek
Zaakvoerder
Frankrijklei 132
Groot gelijk !
Dat ze de straat maar aanleggen zoals de Meistraat (straat aan Theaterplein)... dat is ook mooi met asfalt ... en zo wordt de verbinding Tabakvest-Meistraat ook ineens in asfalt, anders is er daar een overgang asfalt-kasseien
Nu wordt er trouwens al megahard gereden in de Tabakvest , met het nodige lawaai als gevolg ... Dit zou alleen nog verergeren met kasseien!
Familie Beyers
Tabakvest 11
tombeyers@yahoo.com
goeie mail, maar misschien toch even zeggen dat niet enkel kinderen zelfstandig of moeders/vaders met kinderen van de sint lutgardisschool dit traject gebruiken maar ook kinderen van de Louizastraat, Sint Lievens, Regenboog, Verbondstraat, Musica en vele andere schoolgaande kinderen waarvan de school binnen de Leien ligt.
ik ben niet antikassei op de parkeerplaatsen (cfr schuttershofstraat) en nog steeds van mening dat minstens 10 parkeerplaatsen moeten voorbehouden worden voor residenten. Onze straat is geklasseerd als straatzicht en indien wij allen over een garage zouden beschikken, kon daar ook niemand parkeren.
tot later,
els
AUB geen kasseien. Er wordt niet trager door gereden (behalve misschien door de fietsers), het veroorzaakt meer geluidshinder (zelfs bij dubbel glas) en het is veel gladder en dus minder veilig bij regen (langere remafstand). Hoe weet ik dit? Ik heb jaren in de Vankerckhovenstraat gewoond, zoals u reeds kan raden, met kasseien.
Yves Molenaers, een relatief nieuwe bewoner van de straat.
beste medebewoners,
wij zijn paulette & dennis muller-goldberg van tabakvest 30. uitstekend om zo actie te voeren. geen kasseien en geen versmalling van de weg aub. het verhaal van fietsers op de stoep vanwege de kasseien klopt en de vernauwing bijv. van het hopland doet daar nog een schep bovenop. aanleggen zoals de meistraat dat is ok. dat men dan ook direct kijkt naar de lange gang en zorgt dat de autos niet van de tabaksvest met hoge snelheid de lange gang inrijden. dat is wachten op een ongeluk. men verwacht daar geen tegenliggers. met vriendelijke groeten. paulette & dennis.
Kasseien zijn volkomen nutteloos als verkeersremmers.Zoals elders aangehaald in een andere reactie remmen ze alleen de fietsers af... Die worden door het gedaver verbannen naar het voetpad(resultaat dagelijks merkbaar in het Hopland).Herasfalteren is dus m.i. de enige oplossing.
Camps-Michels
Tabakvest 19
Als bewoners van de Langegang kunnen we enkel bevestigen dat kasseien in de straat geen goed idee zijn. We leven tenslotte niet meer in de middeleeuwen en Antwerpen is Brugge of Bokrijk niet!
Vooral sinds je in onze straat niet meer mag parkeren, beschouwen de meeste chauffeurs dit als een stukje autostrade waar je lekker door kan scheuren. De tijd van paard en kar is immers allang voorbij. Wél wonen velen (waaronder ook wij) nog in huizen uit die tijd, met enkel glas waardoor je kan meegenieten van elke voorbijrazende auto! Het enige voordeel van de kasseien is dat overstekende voetgangers door het lawaai gewaarschuwd worden wanneer de zoveelste snelheidsduivel in aantocht is. Het blijft echter bang afwachten wanneer het eerste ongeluk zich zal voordoen.
Zoals de meerderheid van de fietsers maken ook wij zowel in de Langegang als in Hopland enkel gebruik van het voetpad om ons met de fiets te verplaatsen. Anders is de kans immers groot is dat je een hersenschudding oploopt (als het al niet van het schudden op de fiets is dan wel doordat je op het gladde en ongelijke wegdek met je fiets onderuit gaat!).
Een veel efficiëntere én mooiere manier om de snelheid af te remmen zijn bijvoorbeeld bloembakken die afwisselend aan weerskanten van de straat het wegdek versmallen waardoor je met de auto een slingerbeweging moet maken. Tussen het voetpad en de bloembakken kan dan een fietsstrook komen zodat fietsers wèl makkelijk, snel en veilig door de straat kunnen rijden.
Nog een tip voor de burgemeester en schepenen: indien de Langegang opnieuw een éénrichtingsstraat zou worden en er weer minstens aan één kant geparkeerd zou mogen worden (waardoor er nog méér dan genoeg plaats overblijft voor een brandweerwagen!), zou er ook al een groot deel van de "parkeer ergernis" van de buurtbewoners wegvallen!
Kortom, we steunen dus volop de actie tegen kasseien (en hopen stilletjes dat er bij de heraanleg van de Tabaksvest ook meteen iets aan de gevaarlijke en onaangename verkeers- en parkeersituatie in de Langegang wordt gedaan)!!!
Elsje Claessens &
Geert Van Wonterghem
Langegang 23
Brief van Meike aan de Burgemeester op 10 augustus:
Geachte heer Janssens,
Antwerpen doet haar best om een steeds leefbaardere stad te worden voor haar inwoners. Dit gebeurt door enorme investeringen in haar infrastructuur die, het kan niet anders, zorgen voor overlast. Als bewoner in die stad neem je die overlast erbij, want je weet dat men het beste voor heeft voor de leefbaarheid van jouw stad.
Ook de politieke partijen ronselen stemmen met programma’s waarin die leefbare stad hoog op de lijst staat; ‘Stappers, Trappers, OV, en dan pas privé auto’s’, ‘een stad om in te wonen & werken’, ‘een gezinsvriendelijke stad’, de stad is voor iedereen’, ‘jeugd moet ruimte hebben om te spelen’,’aantrekken van jonge gezinnen’ et cetera.
Op sommige plaatsen in de stad zie je dat er effectief rekening meegehouden wordt, maar naarmate je meer naar het centrum (wijk 2000) komt, zie je dat er met een ander bijltje wordt gehakt. In onze ogen komt dan vooral de esthetiek op de 1e plaats. Dit kan prachtige resultaten opleveren; zie het nieuwe theaterplein. Maar ook enorme draken… zie hopland.
Het getuigt van een grote naïviteit, (of is het onervarenheid) als men denkt dat door fietsers toe te laten op de rijweg, dat ‘koning auto’ zal worden afgeremd. Zeker op kasseien ontstaan hier levensgevaarlijke situaties indien men er alleen of meer nog met kinderen op fietst. Auto’s hebben vaak haast en snijden fietsers het liefst de goot in. Een goot die in kasseienstraten net iets lager ligt dan de rijbaan. Ervaren zowel als onervaren jonge fietsers glijden uit op de richel van die goot of klappen op de stoep. Er wordt hier gesproken in optimale weersomstandigheden; met regen of erger nog natte sneeuw worden de risico’s alleen nog maar groter.
Als verantwoordelijk & plichtbewust ouder laat je de auto staan om je kind ook op de fiets vertrouwd te maken met het verkeer. Onze kinderen rijden, net zoals veel andere Antwerpse kinderen graag in het gebied binnen de Leien, daar er in principe 30 km per uur gereden wordt door het gemotoriseerd verkeer. Tevens zijn er niet al teveel gevaarlijke kruispunten, zoals die van het fietspad over de Leien met alle ventwegen.
Kipdorpvest & Tabakvest zijn belangrijke (fiets)verkeersaders gedurende het schooljaar. Tussen half 8 en half 9 en 15.00 – 16.00, maken veel ouders gebruik van deze straten om ter rijden in de richting van St. Lutgardis, St. Lievens, De Zuiderdokken, Steinerschool, Les Dames etc. Exacte aantallen zijn ons niet bekend, maar we zouden het district/de stad willen vragen om hier gedurende het schooljaar, en tijdens de piekmomenten een telling uit te voeren, opdat men weet over hoeveel fietsers het daadwerkelijk gaat. En zeker alvorens men beslissingen neemt om belangrijke fietsaders aan te passen.
Uit ervaring is ons gebleken; de toename van het aantal bezoekers (en hun auto’s) van de Stadsfeestzaal afgelopen jaar, dat de Hopland met de rijrichting mee, een gevaarlijke weg wordt om te rijden als fietser. Maar tegen de richting in, wat een fietser mag, een onmogelijk weg wordt, waardoor men automatisch eieren voor zijn geld kiest en op het voetpad gaat fietsen.
Helaas zijn we niet in staat om u een kant & klare oplossing voor dit probleem te bieden, maar we willen u wel vragen om nog eens een extra nacht te slapen over het besluit om in de Tabakvest kasseien te leggen. Is er geen ander materiaal waardoor auto’s ook vertragen, maar fietsers niet de dupe worden van de oplossing om auto’s te vertragen.
Zoals velen, zijn we fier om in Antwerpen te kunnen wonen. Het zou fijn zijn als de slogan, Stappers, Trappers, Trappers, OV en privé vervoer geen holle slogan zou blijken, maar een bewuste keuze, waarbij verantwoorde beslissingen worden genomen.
We zien uw antwoord gaarne tegemoet.
Met vriendelijke groet,
Meike Vroom + Eric van Dalsum
Ouders van 3 (lagere) schoolgaande kinderen binnen wijk 2000
Tabakvest 28
Voor mij geen kasseien in de straat!
L. Valcke
Tabakvest 39/2
2000 Antwerpen
Een reactie posten